Teen ettepaneku vaadelda täna ühte olulisimat värbamisprotsessi osa, millele on vaja esmajoones tähelepanu pöörata. See on nimelt vestlus.
Kas olete proovinud sisestada otsingumootorisse „Töövestlusel esitatavad tüüpküsimused“? Te leiate hulga soovitusi selle kohta, milliseid küsimusi esitada ning kuidas neile õigesti vastata. Mulle meeldis eriti järgmine variant:
„Mis on Teie tugevad küljed? Vastus: Sellele küsimusele vastates on vaja nimetada omadusi, mis on antud töö jaoks vajalikud.“
On imekspandav, et mõned kandidaadid pole siiani vaevunud seda tegema ja ilmuvad vestlusele täiesti ettevalmistamatult. Nii juhtub, et kandidaat püüab teid üle kavaldada, teie aga püüate aru saada, millal kandidaat valetab, millal aga räägib tõtt. Tööandjad sattuvad liialt hoogu keeruliste küsimuste esitamisega nagu näiteks „Mis on teie nõrgad küljed?“ või „Miks otsustasite töökohta vahetada?“ Nad arvavad ka, et küsimused selle kohta, kellena inimene on töötanud ja milliseid kohustusi täitnud aitavad neil teha õigeid järeldusi kandidaadi sobivuse või mittesobivuse kohta. Kokkuvõttes kaotate te pool tundi-tund vestlusele, kandidaat lahkub kuid küsimus – võtta või mitte võtta – jääb aga ikka õhku rippuma.
Mida on teil vestluse käigus õnnestunud välja selgitada? Te olete teada saanud, kus inimene on töötanud ja kuidas ta endühiskonnas ülal peab…JA KÕIK!
Aga mida teil tegelikult on oluline kandidaadi kohta teada? Missuguseid tulemusi on ta saavutanud ja millised on tema nn „kiiksud“.
Kiiksusid leidub kõikjal, neist me jutustame järgmistes osades, aga tulemusi pole mitte igaühel. Seetõttu tulemused – on peamine! Saage kandidaadilt teada, mida kasulikku on ta teinud, mida saavutanud, milliseid takistusi ületanud teel võidule ja teil saab olema 90%-line informatsioon õige otsuse vastuvõtmiseks. Ning kontrollige kindlasti kuuldut eelmiste tööandjate juures. Kui tulemusi pole enne olnud, siis miks te oletate, et nad tekivad? Ärge tehke oma ettevõttest katsepolügooni. Ärge püüdke teha mitteproduktiivset inimest produktiivseks. Paljud omanikud tegelevad aastast aastasse just nimelt sellega.
Kord küsiti ühe suure ettevõtte omanikult:
-Mis on ettevõtte omaniku suurim viga?
-Kannatus ja lootus, vastab tema.
-Mis mõttes?
-Selles mõttes, et omanikud taluvad halbu töötajaid ja loodavad neid parandada.
Ärge lootke halbu töötajaid parandada. See on tänamatu ja väga kulukas ettevõtmine. Palgake kohe efektiivseid inimesi, vestluse tulemused aga aitavad teil sealjuures vigu vältida. Performia õpetab teid vestlusi läbi viima nii, et saate 15 minuti jooksul teada kõike kandidaadi produktiivsuse kohta.